رو عنوان : ۲۳ ابان روز جهانی دیابت
عنوان : دیابت نگرانی هر خانواده
زير عنوان : هدف از انتخاب چنین روزی آگاه سازی جوامع در معرض خطر و گروه های آسیب پذیر بوده و شعار روز جهانی دیابت در این سال دیابت نگرانی هر خانواده می باشد
کد خبر : ۷۴۲۹۵
تاريخ :
 ۱۳۹۷/۰۸/۲۳ 
ساعت : ۱۳:۴۴:۴۱

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

دیابت نوع ۱ : این نوع دیابت بیشتر در افراد زیر ٣٠سال رخ می دهد.که نقطه اوج آن در دختران در سنین ١٠تا ١٢ سال ودر پسران ٢-١۴ سال است. افراد در ابتدای تشخیص این بیماری ،لاغر بوده و با تشنگی بیش از حد و کاهش وزن شدید روبرو هستند و زندگی این افراد به تزریق انسولین و رعایت دقیق رژیم غذایی وابسته است .

دیابت نوع ٢ : ٩٠تا ٩۵ درصد موارد بیماری دیابت ، از نوع ٢ است.عوامل خطر عبارتند از:سن بالا،چاقی،تاریخچه دیابت در خانواده ،تاریخچه دیابت دوران بارداری و کمبود فعالیت جسمانی .این بیماری بخصوص در افراد مسن مشاهده می شود

توصیه های تغذیه ای مناسب برای دیابتی ها

افرد مبتلا بایستی روزانه به شكل متنوع ازگروه های مختلف مواد غذایی استفاده كنند تا مواد معدنی و ویتامین ها به مقدار كافی به بدن برسد و سعی شود به اندازه كافی مواد نشاسته ای، انواع سبزی و ماست و شیر را مصرف كنند و روزانه از مواد پروتئینی نیز استفاده نمایید. در هر وعده غذایی باید حداقل از هر٣ گروه غذایی مختلف استفاده نمایند؛ برای مثال ساندویج تخم مرغ كه در آن گوجه فرنگی، كاهو و جعفری استفاده شده باشد

مصرف صبحانه ناهار وشام و میان وعده ها در زمان مشخص و ثابت اهمیت فراوانی در کنترل قند خون و پیشگیری از نوسان قند خون دارد .

توصیه هاي مهم در مصرف میوه ها و سبزیها : روزانه از همه سبزیجات به خصوص سیر و پیاز و شوید و شمبلیله و جعفری ،کدو ،بادمجان، گوجه فرنگی، تربچه، نخود سبز ، بامیه ، كلم بروكلي حتما استفاده شود.

میوه های مصرفی روزانه به تعداد ۲ تا ۳ واحد از منابع با ضریب گلیسمیک پایین انتخاب شود این میوه ها منابع فیبر و پکتین و مواد معدنی بوده و بهتر است شامل سیب و پرتقال و نارنگی یا گریپ فروت ویا ۲ عدد خرما یا ۱قاشق توت خشک یا کشمش به عنوان جایگزین میوه باشد.

  توصیه هاي مهم در مصرف لبنیات : لبنیات اثر کنترلی خوبی بر قند خون دارند  روزانه از شیر ماست و پنیر کم چرب و کم نمک و كشك استفاده شود

توصیه هاي مهم در مصرف روغنها: ترجیحا از روغن مایع به خصوص کلزا  و کانولا و کنجد یا زیتون استفاده کنید .برای سرخ کردن مواد غذایی از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید به یاد داشته باشید که مصرف غذاهای سرخ کردنی را باید محدود کنید.

توصیه هاي مهم در مصرف گوشتها : در هفته٣-٢ بار ماهی کباب شده همراه با سبزیجات میل نمائید. قبل از مصرف مرغ پوست آن را جدا كنید . مصرف هفتگي تخم مرغ حداكثر ٢ عدد مي باشد. عدس سبز وعدس قرمز را ٢ بار در هفته استفاده نمایید v مصرف سویا یک تا دو بار در هفته هر بار به میزان ٢۵ گرم همراه با گوشت  و سبزیجاتی مانند کدو و کرفس و کلم بروکلی و سیر و پیاز فراوان توصیه  میشود .

چند توصیه مهم برای دیابتی ها:

۱) عوارض طولانی مدت دیابت را جدی بگیرید. این عوارض شامل عوارض چشمی ُ کلیوی ُ قلبی عروقی و عروق محیطی (پای دیابتی ) میباشد.که از عوارض بسیار اسیب زننده و ناتوان کننده فرد دیابتی خواهند بود . که با کنترل قند خون ُ معاینه چشمها هر ۶ ماه یکبارُ عدم پیاده روی در سطوح ناصاف و ناهموار و نپوشیدن کفش تنگ و عدم مصرف دخانیات و تغذیه صحیح این مهم امکانپذیر میباشد .

۲) استفاده از منابع غذایی شیرین کننده (مواد رژیمی دیابتی ) را با دقت انتخاب کنید . بیسکویت ها و نانها و پولکی های رژیمی سرشار از کالری و قند هستند و در بهم خوردن تنظیم قند خون موثرند .

۳) از مصرف بی رویه نانها ی جو یا سنگک یا بربری به عنوان نان رژیمی و نانهای  تصفیه نشده مانند لواش و تنوری وباگت و انواع پیراشکی ها و نانهای فانتزی به دقت اجتناب کنید .

۴) رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب به مدت ۳۰ دقیقه با افزلیش ضربان قلب و تعریق و به میزان ۵ بار در هفته باعث کاهش توده چربی بدن و کاهش مقاومت به انسولین خواهد شد و در کاهش قند خون کمک چشمگیری خواهید داشت

۵) استفاده از سیر و پیاز و آش جو و لعاب اسفرزه و دمنوش چای سبز و چوب دارچین و یا دمنوش کرفس  خشک و چای سبز به صورت روزانه همراه با مصرف منظم دارو و غذای رژیمی در کنترل قند خون موثر میباشد .


تعداد بازدید : 34

بازگشت           چاپ چاپ         
 

کلیه حقوق این سایت متعلق به بیمارستان سلامت می باشد.

V5.1.0.0